O colegă de-a mea îmi spune că vecinul de etaj din blocul unde locuiește are nu mai puțin de patru mașini.Bloc din Berceni.Acum cică au mai vândut dintre ele, a plecat băiatul la muncă – apropo, așa se zice mai nou peste tot, traducerea idioată și semplă a lui „work”, fie că mergi la catedră, la spital, la fabrică,la Italea sau la cârciumă – prin afara țării și când vine se însoară și își face casă la țară.Fuserăm recentissim prin cele coclauri înverzite frumos din județul Vâlcea, Bucovina Valahiei.Mai pre la munte casele oamenilor sunt decente, cum le știam noi de la ai noștri: un cat, tindă, verandă, magazie, bucătărie de vară, câine rău, grădină.La șes, numai viloace, de prost gust termopanian.Termopane avem și noi, că nu ne-am permis să le reparăm pe alea de lemn, duble.Nu prețul era cum era, ci timpul în care le confecționa tâmplarul respectiv.Ăștia cu termopanele nemțești le-au trântit în două ore.Apoi, vreo doi ani a durat până am zugrăvit, că meșterii au smuls cercevelele cu zid cu tot.Să revenim!

Machinele s-au înmulțit geometric, cred eu.Se spune că în București ar fi cam una per capita de persoană furajată cu bulentinul.Autostrăzile au rămas tot cam la nivelul celei proiectate de Nea Nicu, plus adăugirile înspre însoritul litoral, cu filtru.Se poate vedea cu ușurință că exista șoseaua cu pricina, nu autostrada, de pe vremea filmelor cu BD la munte și la mare.Asfaltul s-a mai îmbunătățit pe alocuri dar nu cu mult.Parcările lipsesc însă cu desăvârșire, toate bloacele construite nu le-au prevăzut în proiect.Un prieten a cărui nevastă e primăriță într-o suburbie a Parisului îmi spune că nu se aprobă construcția unui bloc dacă nu este prevăzut un loc de garaj pentru cel puțin 1,6 mașini de apartament.Zero șase ăla presupune fie o a doua mașină, fie vreun vizitator.

Dar pe lângă toate astea, s-a inflamat tărâța ancilară și ancestrală.Că noi de ce nu? Cine-i ăla, vecinul de la parter sau de ulucă, el cu ce e mai breaz? Paranoia de galantar a cuprins întreaga națiune, de la vlădică la opincă.Am pomenit viloacele din Velcea, dar nu v-am zis că mai toate sunt prevăzute cu otomobile de mâna a doua spre a cincea, musai Audi ori Beamveu și musai 4 de înmulțit cu 4.Și cu geamuri fumurii, să nu se vază și să se deoache soacra, mielul sau sacul cu pătlăgele de pe bancheta din spate.Sau poate sacul cu cartofi, umplut după metoda burlanului.Știți ce-i asta?Vă spune Nicușor, că-i moromețiană treaba: se ia un sac, se ia un burlan, se introduc cartoafe putrede și se înconjoară cu cartofi de bună calitate.Tu iei zele kile și cel puțin trei arunci.Negustor te numești!

Ceea ce s-a întâmplat pe Valea Prahovei, ticsită de viloaie și de fierătanii de diverse vârste, era cât se poate de aspetat.Diasporenii vin și ei când le dă liber jupânul, adică seara tîrziu, după ora închiderii, și calcă fierul cât e cald toată noaptea. De-aia și adorm, Doamne ferește, la volan.Băi, frați și surori, dar fac și eu ca proasta asta de Andronească: când plecam cu părinții în concediu sau chiar înde noi, ne planificam, nu mergeam la ora fixată, plecam decuseara, nu pe fugă și cu salamul în gât!

Facebook Comments

Lasă un răspuns